Afvalsleutel

Waarom een afvalsleutel?

Ondergrondse containers zijn na de invoering van ons nieuwe afvalinzamelsysteem 'Omgekeerd inzamelen', alleen te openen voor inwoners van de gemeente Vlissingen die in het bezit zijn van een afvalsleutel. Dit doen we om het aantal kilo's restafval te verminderen.

Wie krijgt een afvalsleutel?

Bewoners van hoogbouwwoningen (flats en appartementen) en andere woningen waar geen ruimte is voor een rolcontainer, krijgen een afvalsleutel.

Welke containers kunt u openen met de afvalsleutel?

De afvalsleutel geeft alleen toegang tot de ondergrondse containers in de directe omgeving van uw woning. 

In de Afvalwijzer Middelburg - Vlissingen ziet u waar de containers in uw buurt staan. 

Aantal stortingen

Restafval

Hoe vaak u restafval kunt storten met uw afvalsleutel, hangt af van de grootte van uw huishouden. Huishoudens met meerdere personen hebben namelijk gemiddeld meer afval dan huishoudens met 1 of 2 personen. Daarom gelden vanaf 1 januari 2024 ook aangepaste tarieven. 

  • Huishoudens met 1 persoon: 15 stortingen restafval per maand;
  • Huishoudens met 2 personen: 20 stortingen restafval per maand;
  • Huishoudens met 3 of meer personen: 30 stortingen restafval per maand. 

Medische regeling

U kunt in aanmerking komen voor meerdere stortingen per maand, wanneer u of personen in uw huishouden als gevolg van een chronische ziekte of medische oorzaak, medisch afval heeft. Denk bijvoorbeeld aan stomamateriaal, incontinentiemateriaal en dialysemateriaal. Hiervoor worden geen extra kosten in rekening gebracht. 
Neem contact met ons op via telefoonnummer 0118 487000 of e-mail stadsbeheer@vlissingen.nl 

Andere afvalstromen

Huishoudens met een afvalsleutel kunnen onbeperkt gebruikmaken van de ondergrondse containers voor andere afvalstromen. De ondergrondse containers voor oud-papier en karton en die voor glas kunt gebruiken zonder afvalsleutel.  

Afvalsleutel aanvragen

Heeft u geen afvalsleutel of is uw afvalsleutel kapot? Dan kunt u een nieuwe afvalsleutel aanvragen door te bellen naar het telefoonnummer 0118 487000 Ook kunt u dan direct een afspraak maken om de afvalsleutel op te halen. 
 

U haalt de afvalsleutel op bij het stadhuis, Paul Krugerstraat 1 in Vlissingen. Deze kost € 12,-. U kunt contant of met pin betalen bij het ophalen. 

Bellen aanvraag nieuwe afvalsleutel:      Afvalsleutel ophalen op:                        
Maandag - donderdag voor 15.00 uur besteld De volgende werkdag* 
Vrijdag voor 15.00 uur besteld Vanaf maandag 12.00 uur 
Vrijdag na 15.00 uur besteld Vanaf dinsdag 

*Bij drukte kunnen we dit niet altijd garanderen. 

Kosten extra afvalsleutel

Komt u niet uit met het aantal openingen per maand? Dan kijken we graag met u naar hoe we dat kunnen oplossen. Neem contact met ons voor een afspraak.  

Let op: Als bij u in de wijk het nieuwe afvalinzamelsysteem ‘omgekeerd inzamelen’ is ingevoerd gelden er wél kosten voor een extra afvalsleutel.  

Per extra afvalsleutel brengen wij dan, per belastingjaar, een bedrag van € 394,62 in rekening.  

 

Veelgestelde vragen en antwoorden over de afvalsleutel

Wanneer ontvang ik mijn afvalsleutel?

  • Bent u verhuisd en ligt er in uw nieuwe woning geen afvalsleutel? En heeft u ook geen rolcontainer voor restafval?  
    Neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 0118 487000;
  • Verhuist u naar een nieuw opgeleverde woning? 
    Dan krijgt u uw afvalsleutel vanzelf thuis gestuurd met daarbij een handleiding voor gebruik en meer handige informatie. 

Ik ruim zwerfafval op. Waar kan ik dit kwijt?

Inwoners die zwerfafval opruimen, helpen wij natuurlijk! We kijken per situatie naar de beste oplossing. Neem daarom contact met ons op via e-mail gemeente@vlissingen.nl. 

De container gaat niet open. Wat nu?

Bij storing of een volle container kunt u de dichtstbijzijnde volgende container gebruiken. Plaats het afval dus niet naast de container. Maak hiervan een melding, dan lossen wij het zo snel mogelijk op. 

Meldingen geeft u door via de BuitenBeter-app of via de website www.vlissingen.nl/melding.

Zorg dat u het nummer van uw afvalsleutel, straatnaam en containernummer bij de hand heeft. Het containernummer staat op de container. 

Ik heb een afvalsleutel gevonden. Wat doe ik ermee?

U kunt de afvalsleutel in een envelop zonder postzegel opsturen naar: Postbus 3000, 4380 GV Vlissingen. Ter attentie van team Stadsbeheer. 

De container ging niet open. Telt dit als inworp?

Alleen een klep die eenmaal volledig opent, telt als inworp.

Ik heb een rolcontainer. Krijg ik ook een afvalsleutel?

Nee dat kan niet, op enkele uitzonderingen na. Inwoners die een rolcontainer op eigen terrein kunnen plaatsen, blijven deze gebruiken. Er zijn enkele uitzonderingen: 

  • Bewoners zonder achteruitgang;
  • Enkele smalle straatjes waar de vuilniswagen niet veilig kan komen;
  • Ook medisch afval kan een reden zijn om toegang te krijgen tot een ondergrondse restafvalcontainer. 

In deze gevallen neemt u contact op met team Stadsbeheer via telefoonnummer 14 0118. 

Hoe zit het met mijn privacy?

In alle afvalsleutels waarmee inwoners inzamelcontainers openen en de rolcontainer zit een microchip. Vanaf 2024 gaan we stapsgewijs alle rolcontainers chippen.  

Koppeling met een adres 

De microchips zijn gekoppeld aan een adres (zonder naam van een bewoner). 
Een scanner op de rolcontainer of op het inzamelvoertuig registreert hoe vaak een afvalsleutel de container opent, een scanner op het inzamelvoertuig registreert hoe vaak de container wordt geopend. Hiermee volgt de gemeente de stortingen in de verschillende containers en krijgt zo meer zicht op het gebruik ervan. 

Bewaartermijn gegevens 

Met deze gegevens verbetert de gemeente de afvalinzameling. We richten de systemen zo in, dat deze gegevens 24 maanden bewaard worden voor analytische doeleinden. 

Onderzoek 

Als wij een vermoeden hebben van misbruik, dan kunnen wij de adresgegevens ook aan de gegevens van de bewoners koppelen. Dit om te onderzoeken of er inderdaad sprake is van misbruik. Onder ‘misbruik' verstaan we het veroorzaken van vervuiling van grondstoffen of het (bewust of door nalatigheid) veroorzaken van een storing en/of het onrechtmatig verminderen van de kosten voor afvalverwijdering. 

Persoonsgegevens 

De gemeente mag persoonsgegevens verwerken voor onder andere: 

  • Het uitvoeren van de wettelijke taak: inzameling van huishoudelijk afval; 
  • Het behalen van milieudoelstellingen; 
  • Het optimaliseren van het afvalbeleid; 
  • Het beheer van en controle op het gebruik van de gemeentelijke inzamelvoorzieningen. 

De gemeente mag niet meer gegevens verwerken dan noodzakelijk om het gestelde doel te bereiken. Om die reden past de gemeente dataminimalisatie toe, hiermee is uw privacy gewaarborgd. 

Privacyverklaring 

Zie voor meer informatie de Privacyverklaring afvalinzameling met afvalsleutel.