Toegankelijkheid
De gemeente Vlissingen wil graag dat iedereen haar websites goed kan vinden, lezen en gebruiken. Wij besteden daarom veel aandacht aan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en vindbaarheid van onze online informatie.
Webrichtlijnen
De aan digitale toegankelijkheid gestelde eisen zijn vastgelegd in de internationaal gehanteerde Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Deze webrichtlijnen zijn vertaald in Nederlandse wetgeving.
Ons streven is om te voldoen aan WCAG 2.2 niveau AA. Voor overheden is dit opgenomen in de Europese norm 'Digitoegankelijk EN 301 549'.
Toegankelijkheidsverklaring
In het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid staat onder meer dat overheidsorganisaties een Toegankelijkheidsverklaring moeten publiceren voor iedere website en applicatie waarvoor zij verantwoordelijk zijn. In de verklaring staat voor welk deel de website al aan de eisen voldoet en welke onderdelen voor verbetering in aanmerking komen.
Overzicht
Een overzicht van onze Toegankelijkheidsverklaringen vindt u op de volgende websites:
- Register van toegankelijkheidsverklaringen | Vlissingen
- Zó digitoegankelijk is Gemeente Vlissingen | Dashboard DigiToegankelijk
Hoe wij de website toegankelijk maken
We nemen de volgende maatregelen om naleving van de toegankelijkheidseisen te bevorderen.
- Interne controle vóór publicatie: de webredactie toetst vooraf alle inhoud op toegankelijkheid;
- Periodieke interne controle: de webredactie voert periodiek tussentijdse controles uit;
- Redacteuren volgen periodiek een training over toegankelijkheid;
- Een keer per 3 jaar worden de gemeentelijke websites en apps extern getoetst door een onafhankelijke partij. De gevonden aandachtspunten lossen wij intern en in samenwerking met de leverancier van ons Content Management Systeem op;
- Bij de technische doorontwikkeling van de gemeentelijke websites en applicaties is digitale toegankelijkheid een uitgangspunt.
Alternatieven
We bieden de volgende alternatieven als u problemen ervaart met niet-toegankelijke content.
- Bezoekers zijn in de gelegenheid om contact op te nemen voor een mondelinge- of schriftelijke toelichting/uiteenzetting.
- Mondeling: in een 1-op-1 gesprek (fysiek, telefonisch of digitaal);
- Schriftelijk: in een e-mail of brief. - Documenten kunnen op aanvraag (zoveel als mogelijk) toegankelijk worden gemaakt.
Documenten en film
- PDF's.
Wij bieden PDF-documenten zo toegankelijk mogelijk aan. Op de pagina's waar dit niet mogelijk is, bieden wij als alternatief dat u contact met ons kunt opnemen voor een verdere toelichting. Ons streven is dat de PDF's op 1 januari 2026 volledig toegankelijk zijn. Oude PDF's worden vervangen door toegankelijke bestanden. Daar waar dit niet mogelijk blijkt te zijn, blijven we u een alternatief bieden; - Kaarten.
De online kaarten zijn niet bestemd voor navigatie en deels toegankelijk. De inhoud van kaartmateriaal valt buiten de gestelde toegankelijkheidseisen. Wel bekijken we per situatie hoe we de kaarten zo toegankelijk mogelijk kunnen aanbieden; - Video.
Live-video van een bijeenkomst van de gemeenteraad of een commissie daarvan, valt buiten de gestelde toegankelijkheidseisen.
Door derden aangeleverde documenten
Een aantal door externe partijen aangeleverde documenten is op dit moment niet volledig toegankelijk.
Bij het afsluiten van nieuwe contracten of abonnementen met externe partijen, is toegankelijkheid een van de uitgangspunten.
Voorleesfunctie ReadSpeaker
Op onze websites kunt u gebruik maken van het programma ReadSpeaker. Dit is software die tekst kan voorlezen en vertalen. Op elke pagina vindt u de knop 'Lees voor'.
Iedereen kan deze functie gebruiken, u hoeft hier niets voor te downloaden of installeren.
Melding toegankelijkheidsprobleem
Ervaart u ondanks de maatregelen die wij al hebben genomen, een toegankelijkheidsprobleem op onze websites of applicaties? Of heeft u tips om deze gebruiksvriendelijker te maken?
Neem dan contact met ons op via e-mail redactie@vlissingen.nl. U ontvangt binnen 2 werkdagen een reactie.