Meldpunt problemen met verhuurders

Sinds 1 juli 2023 is er de Wet Goed Verhuurderschap. In deze wet staan duidelijke regels waar een verhuurder zich aan moet houden. Houdt een verhuurder zich niet aan deze regels, dan kan een huurder dit vanaf 1 januari 2024 bij de gemeente melden. Lees meer hierover op de website van de Rijksoverheid.
In de volgende filmpjes krijgt u uitleg in verschillende talen:  

Voor wie?

U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als:

  • u een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie);
  • u een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders;
  • u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.

Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. Die werkt de klacht zelf af.
U kunt daarnaast hulp en advies vragen bij uw problemen met uw verhuurder bij het Juridisch Loket Middelburg.

Wat u kunt melden

U kunt ongewenst gedrag melden in de volgende situaties.

De verhuurder:

  • discrimineert u. Omdat dit privaatrechtelijk geregeld wordt sturen wij dit rechtstreeks door naar het Anti Discriminatie Bureau Zeeland (ADB Zeeland);
  • bedreigt u of maakt u bang;
  • vraagt een te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur);
  • maakt geen schriftelijk huurcontract;
  • geeft u geen goede informatie over:
    - uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan);
    - de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt;
    - hoe u met de verhuurder in contact kunt komen;
    - contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag;
    - de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen.

De verhuurbemiddelaar:

  • vraagt bemiddelingskosten.

Nodig bij de melding

  • Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. U kunt ook anoniem een melding doen. U geeft uw gegevens dan niet;
  • Gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar waarover u de melding maakt;
  • Het adres, als het om een woning gaat die u huurt of wilt huren;
  • Beschrijving van de situatie, als dat kan met foto’s en bijlagen.
Melding doen

Als verhuurders zich niet aan de regels houden, dan kunt u een melding bij ons doen zodat we kunnen handhaven en de verhuurder bijvoorbeeld een boete geven.  U kunt een melding doorgeven door een e-mail te sturen naar goedverhuur@vlissingen.nl.

Vermeld in uw mail de volgende gegevens.

  1. Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. U kunt ook anoniem een melding doen. U geeft uw gegevens dan niet;
  2. Gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar waarover u de melding maakt;
  3. Het adres, als het om een woning gaat die u huurt of wilt huren;
  4. Beschrijving van de situatie, als dat kan met foto’s en bijlagen.

Heeft u vragen of wilt u graag hulp bij het invullen van uw melding? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente Vlissingen via , telefoonnummer 14 0118.
Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. Die werkt de klacht zelf af.

Na uw melding

  • U krijgt een bericht van uw melding;
  • De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Het is niet altijd mogelijk u daarover te informeren. Bijvoorbeeld omdat u de melding anoniem deed.

Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Of zij geeft de verhuurder een boete. 
Als de situatie niet heel dringend is, controleert de gemeente de melding later.

Kosten

Aan een melding zijn geen kosten verbonden.

Hoelang duurt het?

Een medewerker van de gemeente bespreekt met u hoe zij de situatie kan aanpakken. Hoelang de aanpak van de melding duurt, hangt af van de situatie. Na het 1e gesprek geven wij een inschatting van de behandeltermijn.

Verschil melding en verzoek om handhaving

  • Bij een melding nemen wij geen formeel besluit, maar kijken we wel of wij iets met uw melding kunnen doen;
  • Bij een verzoek om handhaving nemen wij een formeel besluit. Tegen dit besluit kunt u bezwaar maken en in beroep gaan.

Vragen

Heeft u nog vragen, bel dan het gemeentenummer 14 0118 of stuur een e-mail naar goedverhuur@vlissingen.nl.

Heeft deze informatie u geholpen?