Overlijden, aangifte
Bij overlijden doet de uitvaartverzorger meestal de aangifte.
Wilt u zelf aangifte doen? Dan doet u dat in de gemeente waar de persoon is overleden. De aangifte moet binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan, dit kan door een telefonische afspraak via 14 0118.
Verklaring van overlijden
Om aangifte te doen, heeft u eerst een verklaring van overlijden nodig. Deze krijgt u via uw huisarts of behandelend arts bij overlijden in een zorginstelling of ziekenhuis. Verder heeft u ook uw identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs) nodig.
Overlijdensakte
Na het doen van de aangifte maakt de gemeente Vlissingen een overlijdensakte op. U ontvangt een uittreksel van de akte. Op dit uittreksel staan gegevens van de overledene.
- De gemeente bewaart de originele overlijdensakte. Ook verwerken wij het overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP);
- Bij de aangifte van overlijden wordt in de meeste gevallen tevens het verlof tot begraven of crematie afgegeven.
In bijzondere gevallen maken we ook een akte op betreffende:
- Rechtsvermoeden van overlijden (bij vermist persoon);
- Aanvulling van de registers met ontbrekende akte;
- Levenloos geboren kind.
Aangifte door Uitvaartondernemers
- Uitvaartondernemers kunnen de aangifte online doen via e-Herkenning.
Overlijden in het buitenland
Als een inwoner uit Nederland in het buitenland is overleden, moet dit worden doorgegeven aan de woongemeente in Nederland. Hiervoor is een (gelegaliseerde) overlijdensakte nodig uit de plaats waar de persoon is overleden. Meer informatie over legalisatie leest u op de pagina buitenlandse (bron) documenten.
Op de website van buitenlandse zaken vindt u meer informatie over wat u moet regelen als een naaste in het buitenland overlijdt.